کد مطلب:173489 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:142

تشخیص روز اربعین
در روایات [1] و احادیث، این زیارت، به نام «زیارة الأربعین» وارد شده است. كه به این عنوان «زیارت چهلم» مطرح شده، و در حقیقت با همین محور، عنوان موضوعی پیدا كرده است.

برای احراز این عنوان، مناسب است به گونه ای حساب شود كه به طور دقیق، این زیارت در «چهلم


حضرت امام حسین علیه السلام» خوانده شود؛ زیرا، چهلم حضرت علیه السلام همیشه با «بیستم ماه صفر» منطبق نیست، گاه بر «چهلم» منطبق است و گاهی چنین نیست، و واضح است كه در احادیث و آثار «زیارت بیستم ماه صفر» نرسیده است.

اگر روز عاشورا را - كه روز شهادت حضرت امام حسین علیه السلام است - مبدأ بدانیم و آن روز را آغاز «چهلم» حساب كنیم، و ماه محرم هم بیست و نه روز باشد، روز بیستم ماه صفر، «اربعین» خواهد بود و چهلم محسوب می شود، ولی اگر ماه محرم سی روز باشد، طبعا روز نوزدهم ماه صفر «چهلم» است.

اگر مبدأ شمارش و آغاز چهلم را روز یازدهم محرم، حساب كنیم - زیرا شهادت مظلومانه ی آن حضرت علیه السلام بعد از ظهر عاشورا بوده است - با توجه به بیست و نه روز یا سی روزه بودن ماه محرم - به ترتیب مذكور - «اربعین» و چهلم آن حضرت، روز بیستم یا بیست و یكم ماه صفر خواهد بود.

بنابراین، ممكن است كه گفته شود دو روز، به عنوان «چهلم»، «زیارت اربعین» خوانده شود، بلكه سه روز، همان گونه كه در ایام فاطمیه علیهاالسلام هم سه روز مراسم عزا و نوحه برای حضرت فاطمه - سلام الله علیها - به پا داشته می شود.

بسیار مناسب است كه همان طور به عنوان «اربعین» چند روز عزاداری می شود، زیارت اربعین نیز در چند روز (بر اساس حساب ذكر شده) خوانده شود. البته در جهت ادراك «اربعین واقعی»، چه بسا این برنامه - هر چند از راه احتیاط هم باشد - بی مورد نیست و چه بسا به مقتضای احتیاط كامل، بر اساس موازین فقهی در جهت ادراك عنوان اربعین و چهلم واقعی، همین برنامه را در مقام عمل به دنبال دارد.


[1] تهذيب، كتاب المزار، باب فضل زيارة أبي عبدالله الحسين عليه السلام، ر 37، ج 6، ص 52.